Becifringsklaver 1-6

Becifringsklaver 1-6 er en serie undervisningsbøger, der handler om at lære at spille klaver med becifring.

Bog 1-3 drejer sig om at spille becifring til egen og/eller andres sang, hvor man altså ikke spiller melodien.

Bog 4-6 drejer sig om at spille becifring med melodi.

Denne webside handler primært om at spille becifring uden melodi

Bøgerne er udkommet på forlaget dansk sang og er den første udgivelse, der kategoriserer de såkaldte fill-ins, som bruges til at skabe udtryk og variation i spillet.

 

Dette websted er et supplement til becifringsbøgerne 1-3 med ekstra materiale. Se mere om bøgerne og deres indhold her.

 

Bøgerne og dette websted er udarbejdet af Jens Stig Olsen, musikpædagog, musiker og komponist samt lektor i musik ved læreruddannelsen i Hjørring. Musikuddannet på Aalborg Universitet i 1980 og Nordjysk Musikkonservatorium 1985.

 

Hvorfor ikke melodispil?

Udgangspunktet for klaverspillet er at spille et akkompagnement, hvor man ikke spiller med på melodien. Den skal synges!

Særligt i den becifringsnoteret klassiske tradition, men også til dels i traditionen for viser, er det et autentisk musikalsk udtryk at spille sangens melodi sammen med becifringen, men det er det ikke i stilarter indenfor den rytmiske musik. Lytter vi til originalindspilninger af f.eks. ”Let it be” med The Beatles eller ”Jutlandia” med Kim Larsen optræder sangens melodi kun sunget ikke spillet. De becifringsbærende og akkompagnerende instrumenter, som primært er guitar og klaver, spiller såkaldte strums og varierer spillet med fill-ins. Derfor er sangene i denne bog hovedsagligt indenfor rytmiske stilarter.

 

      CIMG0013-C
 

Begynderklaver

I en klaverpædagogisk sammenhæng er det en oplagt mulighed at starte med et såkaldt strumbaseret klaverakkompagnement og herefter aldrig forlade denne spillemåde, men senere supplere med andre typer klaverspil, herunder nodespil og becifringsspil med melodi.

Begyndereleven lærer sig meget hurtigt den første strum og de første par akkorder, så han eller hun kan akkompagnere til mange sange. Gennem bogen lærer eleven mange akkorder i forskellige omvendinger, hvilket betyder, at overgangen til at spille i stilarter, hvor melodien spilles sammen med becifringen er forholdsvis overkommelig. Senere arbejdes der med forskellige typer fill-ins, som medvirker til, at eleven skaber sin egen personlige spillemåde. 

Et væsentligt element i at spille med fill-ins er, at der ikke er bestemte regler for, hvilke fill ins, der bruges hvor, men at man efter egen smag selv vurderer dette. På den måde kan den strum- og fill-in baseret tilgang medvirke til at udvikle elevens kreative og improvisatoriske evner samt forståelse for, hvordan et godt klaverarrangement kan laves. Denne viden og færdighed kan i øvrigt overføres til færdigheder i arrangement for andre typer musikalske besætninger.